Türkiye İş Bankası A.Ş.
31.12.2015 Tarihli Konsolide Finansal Rapor
233
Finansal Bilgiler ve Risk Yönetimi
(31.12.2014: 1.898.407 TL) olup aynı tarih itibarıyla mali tabloda bu tutarda karşılık ayrılmış durumdadır. Ana Ortaklık Banka’nın yanı sıra, Milli Reasürans T.A.Ş. tarafından da 31.12.2015
tarihi itibarıyla yaptırılmış olan aktüer değerlemesi sonucunda fiili ve teknik açık tutarı 28.359 TL olarak belirlenmiştir. (31.12.2014: 28.331 TL). Bu kapsamda cari dönemde önceki
dönem toplam açık tutarı ile yeni belirlenen açık tutarı arasındaki 28 TL’lik fark üzerinden ilave karşılık finansal tablolara yansıtılmıştır.
İlgili kanundaki esaslara uygun olarak Türkiye İş Bankası A.Ş. Mensupları Emekli Sandığı Vakfı için gerçekleştirilmiş olan yukarıda belirtilen aktüer denetlemesi, 31.12.2015 tarihi itibarıyla
yükümlülüğün peşin değerini, diğer bir ifadeyle Banka tarafından SGK’ya yapılacak tahmini ödeme tutarını ölçmektedir. Aktüeryal hesaplamada kullanılan varsayımlara aşağıda yer
verilmiştir.
- %9,8 teknik faiz oranı kullanılmıştır.
- Toplam prim oranı %34,5 olarak dikkate alınmıştır.
- CSO 1980 kadın/erkek mortalite tabloları kullanılmıştır.
Aşağıdaki tabloda, 31.12.2015 tarihi itibarıyla SGK hadleri çerçevesinde sağlık giderleri de dikkate alınarak prim ve maaş ödemelerinin peşin değerleri gösterilmiştir.
31.12.2015
31.12.2014
Sağlık Dışı Yükümlülükler Toplamının Peşin Değeri
-6.252.749
-5.397.570
Uzun Vadeli Sigorta Kolları Primlerinin Peşin Değeri
2.799.494
2.433.204
Net Sağlık Dışı Yükümlülüklerin Peşin Değeri
-3.453.255
-2.964.366
Sağlık Yükümlülüğünün Peşin Değeri
-773.842
-726.581
Sağlık Primlerinin Peşin Değeri
1.590.621
1.382.502
Net Sağlık Yükümlülüğünün Peşin Değeri
816.779
655.921
Vakıf Varlığı
460.574
410.038
Fiili ve Teknik Açık Tutarı
-2.175.902
-1.898.407
Vakfın varlıkları aşağıdaki kalemlerden oluşmaktadır:
31.12.2015
31.12.2014
Nakit Değerler
357.448
243.003
Menkul Kıymetler
59.390
116.934
Diğer
43.736
50.101
Toplam
460.574
410.038
Halen ödenmekte olan sağlık yardımları ise, devirle birlikte Sosyal Güvenlik Kurumu mevzuatı ve ilgili düzenlemeler çerçevesinde belirlenecektir.
ğ.5.3. Kredi kartları ve bankacılık hizmetlerine ilişkin promosyon uygulamaları karşılığı:
Ana Ortaklık Banka’nın, kredi kartı hamillerinin yaptığı harcamalar ya da verilen bankacılık
hizmetlerine yönelik promosyon uygulamaları çerçevesinde muhasebeleştirdiği 79.159 TL tutarında (31.12.2014: 67.203 TL) karşılığı bulunmaktadır.
ğ.5.4.
31.12.2012 ve 19.12.2013 tarihli özel durum açıklamalarında da duyurulduğu üzere; Ana Ortaklık Banka tarafından Türk Ticaret Kanunu ve Medeni Kanun hükümleri
uyarınca kurulmuş olan “Türkiye İş Bankası A.Ş. Mensupları Munzam Sosyal Güvenlik ve Yardımlaşma Sandığı Vakfı”na (Vakıf) Vakıf Senedi ve ilgili mevzuat çerçevesinde Banka’nın
yükümlülüklerini yerine getirmek üzere yapılan ödemelerle ilgili olarak, Vergi Denetim Kurulu müfettişleri tarafından söz konusu yükümlülük tutarlarının ücret esasında vergilendirilmesi
gerektiği iddiasıyla 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 dönemleri için inceleme raporları düzenlenmiştir. Bu raporlara istinaden 2007 ve 2008 dönemleri için toplam 74.353 TL, 2009,
2010 ve 2011 dönemleri için ise rapor tarihi itibarıyla toplam 151.899 TL tutarında cezalı gelir vergisi/damga vergisi tarhiyatları yapılmıştır. Banka’ca söz konusu tarhiyatlara karşı vergi
mahkemelerinde davalar açılmış, bu davaların bir kısmında lehe bir kısmında aleyhe kararlar verilmiştir.
Bu kapsamda, Bölge İdare Mahkemeleri nezdinde 2007 ve 2008 dönemlerine ilişkin Banka aleyhine sonuçlanmış davalarla ilgili olarak Anayasa Mahkemesi nezdinde bireysel başvuru
yoluna gidilmiştir. Anayasa Mahkemesi’nin 39.378,20 TL (tam tutar) tutarındaki 2014/6192 başvuru numaralı dosyayla ilgili olarak verdiği, 21.02.2015 tarih ve 29274 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan 12.11.2014 tarihli kararında, Vakıf’a ödenen katkı paylarının ücret sayılarak vergilendirilmesine ilişkin işlemlerin öngörülebilir kanuni dayanağının bulunmadığı
gerekçesiyle Anayasa’nın 35. maddesinde güvence altına alınan mülkiyet hakkının ihlal edildiği kabul edilmiş ve Banka’dan tahsil edilmiş olan vergi, ceza ve gecikme faizi tutarlarının,
yasal faiziyle birlikte tazminat olarak Banka’ya ödenmesine hükmedilmiştir.
Banka’nın yanı sıra Türk Ticaret Kanunu ve Medeni Kanun hükümleri uyarınca kurulmuş olan Munzam Sosyal Güvenlik ve Yardımlaşma Sandık Vakıflarına sahip Türkiye Sınai Kalkınma
Bankası A.Ş., Milli Reasürans T.A.Ş. ve Anadolu Anonim Türk Sigorta Şirketi nezdinde de yukarıda bahsedilen katılım payı yükümlülüklerine ilişkin olarak Vergi Denetim Kurulu
müfettişlerince 2007-2011 yıllarını kapsayan incelemeler yapılmış, düzenlenen inceleme raporları neticesinde söz konusu şirketlere toplam 33 Milyon (tam rakam) TL vergi cezası
ihbarnamesi tebliğ edilmiştir. Şirketlerce konuya ilişkin yapılan değerlendirmelerde uygulamanın mevzuata uygun olduğu, Vergi İdaresi’nin cezalı tarhiyatının yasal dayanağının olmadığı
sonucuna ulaşılmış ve söz konusu tarhiyatlara karşı muhtelif vergi mahkemelerinde davalar açılmıştır. Açılan davaların bir kısmı için lehte, bir kısmı için aleyhte kararlar açıklanmıştır.
Anayasa Mahkemesi’nin kararı çerçevesinde 2007, 2008, 2009, 2010 ve 2011 dönemlerine ilişkin tüm davalarla ilgili olarak nihai hukuki sürecin Banka ve davalara taraf Grup şirketleri
lehine sonuçlanması beklendiğinden, söz konusu dönemlerle ilgili olarak tesis edilmiş olan toplam 217.265 TL tutarındaki karşılık çözülerek sonuç hesaplarıyla ilişkilendirilmiştir. Bu
süreçte Grup şirketleri Ana Ortaklık Banka ile birlikte hareket etmektedir. 2012 yılı ve sonrası dönemler için sonuç hesaplarıyla ilişkilendirilen karşılıkların durumu ise devam eden hukuki
sürecin gelişimine göre bilahare değerlendirilecek olup, bu hususla ilgili olarak cari dönemde 42.271 TL (31.12.2014: 42.016 TL) tutarında karşılık gideri sonuç hesaplarına aktarılmıştır.
ğ.5.5.
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından yürürlükteki 6502 sayılı Kanun ve mülga 4077 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde gerçekleştirilen denetim sonucunda Banka’ya,
yargı yolu açık olmak üzere 110.110 TL idari para cezası tebliğ edilmiştir. Banka idari para cezasının 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 17. madde hükmü çerçevesinde indirimden
yararlanılarak hesaplanan kısmı olan 82.583 TL’yi, tüm yasal hakları saklı kalmak kaydıyla cari dönemde ödemiş ve idari para cezasının iptali için İstanbul 11. İdare Mahkemesi nezdinde
dava açmıştır. Bahsedilen yasal süreç rapor tarihi itibarıyla devam etmektedir.
ğ.5.6.
Yukarıda belirtilenler dışında kalan diğer karşılıklar ise, Banka ve konsolidasyona dahil şirketlerin işletme ve personel gideri karşılıkları, devam eden dava karşılıkları ve muhtelif
nedenlerle ayrılan diğer karşılıklardan oluşmaktadır.
h. Vergi borcuna ilişkin açıklamalar:
h.1. Cari vergi borcuna ilişkin açıklamalar:
h.1.1.
Vergi karşılığına ilişkin bilgiler:
Vergi uygulamalarına ve hesaplamalarına ilişkin açıklamalara Üçüncü Bölüm XXI no.lu dipnotta yer verilmiştir. 31.12.2015 tarihi itibarıyla, Grubun kurumlar vergisi yükümlülüğü ile
ödenen geçici vergilerin netleştirilmesi sonucunda kalan kurumlar vergisi borcu 359.959 TL’ dir.