Kurumsal Yönetim İlkelerine Uyum Raporu

1. KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYUM BEYANI

İş Bankası, faaliyetlerini başta 5411 sayılı Bankacılık Kanunu ve Bankacılık Kanununa ilişkin düzenlemeler olmak üzere bankaların tabi olduğu diğer tüm mevzuat hükümlerine uygun şekilde yürütmektedir.

İş Bankası Uyum ve Uyum Riski Yönetimi Politikası, Yönetim Kurulunca onaylanarak yürürlüğe konulmak suretiyle örgüte duyurulmuş ve Bankamız internet sitesinde de yayımlanmıştır.

Özel durumların kamuya açıklanmak üzere en hızlı şekilde İstanbul Menkul Kıymetler Borsası’na (İMKB) iletilmesi ve kamuya açıklanmış olan bilgilere İş Bankası’nın internet sitesi üzerinden erişim imkânı sağlanması; İş Bankası Ana Sözleşmesi, faaliyet raporları ve pay sahiplerinin haklarının kullanımını etkileyecek diğer her türlü bilgi ve belgenin güncel olarak elektronik ortamda pay sahiplerinin kullanımına sunulması, Sermaye Piyasası Kurulu tarafından yayımlanan Kurumsal Yönetim İlkelerinde yer alan prensiplerin önemli bir kısmının uygulanması konusunda yürütülen başlıca faaliyetlerdir.

5411 sayılı Bankacılık Kanununun 24. maddesi gereğince İş Bankası’nda oluşturulan Denetim Komitesi’nde, Yönetim Kurulu Başkan Vekili Sayın Füsun Tümsavaş ve Yönetim Kurulu üyesi Sayın Prof. Dr. Savaş Taşkent görev almaktadır.
Bankacılık Kanunu hükümleri saklı kalmak kaydıyla, Sermaye Piyasası Kurulu’nca, hisseleri halka açık şirketlerin faaliyet raporlarında Kurumsal Yönetim İlkeleri kapsamında yer verilmesi öngörülen hususlara ilişkin açıklamalara aşağıda yer verilmiştir.

BÖLÜM I - PAY SAHİPLERİ

2. Pay Sahipleri İle İlişkiler Birimi

İş Bankası’nda, şirket ve pay sahipleri arasında iletişimi sağlamak üzere 1998 yılında Yatırımcı İlişkileri Birimi kurulmuş olup, söz konusu birim 01.04.2009 tarihi itibarıyla ayrı bir Bölüm olarak faaliyet göstermeye başlamıştır. Genel Müdür Yardımcısı Mahmut Magemizoğlu’na bağlı olarak faaliyet gösteren Yatırımcı İlişkileri Bölümü’nde görev yapan personelin isimleri ve iletişim bilgileri aşağıda yer almaktadır.

Adı Soyadı

Unvanı

Telefon Numarası

e-posta adresi

Süleyman H. Özcan

Müdür

0212 - 316 16 00

Suleyman.Ozcan@isbank.com.tr

Alper Turgal

Müdür Yardımcısı

0212 - 316 16 10

Alper.Turgal@isbank.com.tr

Ebru Nuhoğlu

Müdür Yardımcısı

0212 - 316 16 08

Ebru.Nuhoglu@isbank.com.tr

Ece Oktar

Uzman Yardımcısı

0212 - 316 16 15

Ece.Oktar@isbank.com.tr

Cansu Budak

Uzman Yardımcısı

0212 - 316 16 21

Cansu.Budak@isbank.com.tr

Selin Özdemir

Uzman Yardımcısı

0212 - 316 16 11

Selin.Ozdemir@isbank.com.tr

Özlem Yavaş

Uzman Yardımcısı

0212 - 316 16 22

Ozlem.Yavas@isbank.com.tr

İpek Taşkın

Kd. Servis Yetkilisi

0212 - 316 16 18

Ipek.Taskin@isbank.com.tr

Gürkan Ali Gülyüz

Servis Yetkilisi

0212 - 316 16 19

Ali.Gulyuz@isbank.com.tr

Zeynep Eylem Baş

Servis Yetkilisi Yardımcısı

0212 - 316 16 20

Eylem.Bas@isbank.com.tr

Elif Karal

Memur

0212 - 316 16 02

Elif.Karal@isbank.com.tr

Yatırımcı İlişkileri Bölümü’nün yürüttüğü temel faaliyetlere aşağıda yer verilmiştir:

  • Mevcut ve potansiyel yatırımcılar, kredi derecelendirme kuruluşları ve uluslararası borçlanmalarda ilgili tarafların Banka’ya ilişkin ticari sır veya müşteri sırrı niteliğinde olmayan bilgi taleplerinin ilgili mevzuat çerçevesinde karşılanması,
  • Yurt içinde veya yurt dışında düzenlenen yatırımcı toplantıları ve konferanslara İş Bankası’nı temsilen iştirak edilmesi ve gerektiğinde ilgili taraflara sunum yapılması,
  • Özel durum açıklamaları ve açıklama konusu diğer bilgilerin İMKB dâhil ilgili kuruluşlar ve mecralar aracılığıyla kamuya duyurulması ve gerekli bildirimlerin yapılması,
  • Banka’nın kurumsal internet sitesinin Yatırımcı İlişkileri sayfası içeriğinin güncel tutulması,
  • Kurumsal yönetim uygulamalarının geliştirilmesi konusunda çalışmalar yapılması,
  • Genel kurul toplantısı ve yıllık faaliyet raporu hazırlanmasına ilişkin faaliyetlerin koordinasyonu,
  • Banka hissedarlarına ilişkin işlemlerin yürütülmesi.


2011 yılı içinde Yatırımcı İlişkileri Bölümü’ne telefon ve e-posta yoluyla 500’ün üzerinde bilgi talebi içeren başvuru yapılmış ve bu başvuruların tamamına cevap verilmiştir. Aynı yıl içinde 12 adet yurt dışı, 3 adet yurt içi yatırımcı konferansına katılım ve yurt dışında 1 adet roadshow gerçekleştirilmiş ve bu faaliyetlerde 254 yatırım kuruluşunun temsilcileri ile görüşülmüştür. Bunların dışında, Yatırımcı İlişkileri Bölümü Banka merkezinde 79 yatırımcı toplantısı, 33 analist toplantısı ve 87 telekonferans gerçekleştirmiştir.

3. Pay Sahiplerinin Bilgi Edinme Haklarının Kullanımı

Pay sahipleri tarafından mektup, telefon, e-posta ve diğer yollarla Banka’ya çeşitli konularda aktarılan temettü dağıtımı, sermaye artırımı, genel kurul toplantısı, faaliyet raporları, mali tablolar ve benzeri konulardaki bilgi talepleri değerlendirilerek en hızlı ve etkin şekilde yanıtlanmaktadır. Banka’ya ilişkin bilgi talepleri, Yatırımcı İlişkileri Bölümü tarafından cevaplandırılmaktadır. Ayrıca, mevcut ve potansiyel yatırımcılar ile analistlerin bilgilendirilmesi amacıyla ilgili taraflarla birebir veya grup halinde görüşmeler ve telekonferanslar düzenlenmektedir. 2011 yılı içinde, pay sahiplerinden İş Bankası’na ulaşan 500’ün üzerindeki bilgi talebi yanıtlanmıştır. Ayrıca, pay sahiplerini ilgilendiren İş Bankası’na ilişkin bilgi ve gelişmeler, özel durum açıklamaları, internet sitesi ve e-posta yolu ile ilgili taraflara aktarılmaktadır.

İş Bankası’nın sermaye artırımı, kâr payı dağıtımı ve Genel Kurul toplantısı duyuruları Türk Ticaret Kanunu ve Sermaye Piyasası Kanunu hükümleri doğrultusunda, özel durum açıklamaları, basın ve İş Bankası internet sitesi aracılığı ile ortaklara iletilmektedir.

Diğer taraftan, pay sahiplerinin bilgi edinme haklarının kullanımı ile ilgili olarak, İş Bankası internet sitesinde bu raporun 10. maddesinde belirtilen bilgiler Türkçe ve İngilizce olarak pay sahipleri ve yatırımcıların erişimine sunulmaktadır.

İlgili doküman ve verilerin yer aldığı söz konusu internet sitesi düzenli olarak gözden geçirilerek güncel tutulmaktadır.

İş Bankası, başta Bankacılık Kanunu olmak üzere ilgili mevzuat çerçevesinde düzenli olarak denetime tabi tutulmaktadır.

Diğer taraftan, Bankacılık Kanunu’nun 24. maddesi gereğince kurulan İş Bankası Denetim Komitesi, halihazırda Yönetim Kurulu Başkan Vekili Sayın Füsun Tümsavaş ve Yönetim Kurulu üyesi Sayın Prof. Dr. Savaş Taşkent’ten oluşmaktadır.

İlgili mevzuat uyarınca genel kurulca bazı özel konuların tetkiki ve teftişi için gerektiğinde özel denetçi seçilmesi mümkün olup, İş Bankası Ana Sözleşmesi’nde özel denetçi atanması konusunda ayrı bir düzenleme yer almamaktadır.

4. Genel Kurul Bilgileri

İş Bankası Genel Kurul toplantılarına ilişkin düzenlemeler Banka’nın internet sitesinde de yer verilen ve kamuya açık olan “İş Bankası Ana Sözleşmesi”nde yer almaktadır. İş Bankası Genel Kurulu’na ilişkin toplantı gündemi ve diğer hususlar ilgili mevzuat gereğince, Genel Kurul toplantısından önce özel durum açıklaması, basın ve İş Bankası internet sitesi aracılığıyla açıklanmakta olup, bu konuda Genel Kurul’a yönelik olarak hazırlanan faaliyet raporu da Genel Kurul öncesinde Banka ortaklarının bilgi ve incelemesine sunulmaktadır. İş Bankası Genel Kurul toplantılarına pay sahiplerinin yanı sıra ilgili mevzuat çerçevesinde Genel Kurul’a katılma yetkisi bulunan resmi kuruluş temsilcileri katılabilmektedir.

İş Bankası’nda, 31 Mart 2011 tarihinde Olağan Genel Kurul toplantısı yapılmıştır. Genel Kurul toplantısına ilişkin duyurular yasal sürelere uygun olarak özel durum açıklaması, Ticaret Sicili Gazetesi, basın ve İş Bankası internet sitesinde gündem maddelerini ve vekaletname örneğini de içerir şekilde yayınlanmıştır. 31 Mart 2011 tarihinde yapılan Olağan Genel Kurul toplantısı %70,89 toplantı nisabı ile gerçekleşmiştir. Toplantıya davet Sermaye Piyasası Kanunu, Türk Ticaret Kanunu ve İş Bankası Ana Sözleşmesi hükümleri çerçevesinde yapılmaktadır. Genel Kurul öncesi yasal sürelere uygun olarak Banka’nın şubelerinde bulundurulan faaliyet raporlarında bilanço, bilanço dipnotları, bağımsız denetim raporu, denetçi raporu, Yönetim Kurulunun kâr dağıtım önerisi gibi ayrıntılı bilgiler pay sahiplerimizin bilgisine sunulmaktadır. Talep eden pay sahiplerine ilgili faaliyet raporları Genel Kurul toplantılarından önce temin edilmektedir.

İş Bankası Genel Kurulları’nda bütün pay sahipleri gündeme ilişkin konularda görüş beyan etme ve soru sorma hakkına sahiptir. Ayrıca, Genel Kurullarda pay sahipleri tarafından gündem maddeleri ile ilgili olarak öneri de verilmekte, söz konusu öneriler yasal prosedüre uygun şekilde oylanmak suretiyle sonuçlandırılmaktadır.

İş Bankası’nın gayrimenkul üzerine yapabileceği muameleler Ana Sözleşme’nin 63. maddesinde düzenlenmiştir. Ancak, bankaların gayrimenkul işlemleri ile ilgili olarak Bankacılık Kanunu’nun 57. maddesinde “Bankalar, 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu kapsamında gayrimenkul ve emtiayı esas alan sözleşmeler ile Kurulca uygun görülecek kıymetli madenlerin alım ve satımı hariç olmak üzere ticaret amacıyla gayrimenkul ve emtianın alım ve satımı ile uğraşamaz, ipotekli konut finansmanı kuruluşu ve gayrimenkul yatırım ortaklıkları hariç olmak üzere ana faaliyet konusu gayrimenkul ticareti olan ortaklıklara katılamazlar.” düzenlemesi yer almaktadır. Bu tür işlemler Bankacılık Kanunu sınırlamaları çerçevesinde, Ana Sözleşme uyarınca Yönetim Kurulunun yetkisinde olup, Yönetim Kurulunda veya Yönetim Kurulunun verdiği yetkiye istinaden bu konuda alınan kararlar, şartları varsa özel durum açıklaması yapılmak suretiyle kamuya duyurulmaktadır.

Genel Kurul tutanakları, Ticaret Sicili Gazetesi’nde ilan edilmekte ve ilgili tutanaklar İş Bankası’nın ilgili biriminden temin edilebilmektedir. Söz konusu tutanaklara aynı zamanda internet sitesinde de yer verilmektedir.

5. Oy Hakları ve Azınlık Hakları

Banka’nın sermaye yapısı ve hisse senetlerinin niteliklerine ilişkin açıklamalar İş Bankası Ana Sözleşmesi’nde ve faaliyet raporunda yer almakta ve pay sahiplerinin bilgisine sunulmaktadır.

Yönetim Kurulunda azınlık payları ile seçilmiş üye bulunmamaktadır. Ana Sözleşme’de birikimli oy kullanılmasına ilişkin bir düzenleme yer almamakta, ancak söz konusu durum, azınlık paylarını temsil eden hisse senedi sahiplerinin oy verme haklarını aynı vekil aracılığıyla kullanmaları açısından bir engel teşkil etmemektedir.

6. Kâr Dağıtım Politikası ve Kâr Dağıtım Zamanı

İş Bankası hisse senetlerine ilişkin kâr dağıtımı esaslarına Banka Ana Sözleşmesi’nde ayrıntılı olarak yer verilmiş olup, kâr dağıtım politikası bu şekilde pay sahipleri ile paylaşılmaktadır. İş Bankası’nın kâr dağıtımı mevzuatta öngörülen yasal süreler içinde gerçekleştirilmektedir.

Diğer taraftan İş Bankası Yönetim Kurulunun kâr dağıtımına ilişkin önerisi, her yıl Olağan Genel Kurul toplantılarından önce pay sahiplerinin bilgisine sunulan faaliyet raporu içeriğinde de yer almaktadır. Kâr dağıtımı, Genel Kurul’da görüşülen gündem konuları arasında olup, pay sahiplerinin onayına sunulmakta ve Genel Kurul tarafından onaylanarak uygulanmaktadır.

7. Payların Devri

Pay devirleri, İş Bankası Ana Sözleşmesi ve ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde gerçekleştirilebilmektedir.

BÖLÜM II - KAMUYU AYDINLATMA VE ŞEFFAFLIK

8. Şirket Bilgilendirme Politikası

Bilgilendirme Politikasının Genel Çerçevesi

İş Bankası, başta Bankacılık Kanunu ve söz konusu kanuna ilişkin düzenlemeler olmak üzere, sermaye piyasası mevzuatı, Türk Ticaret Kanunu ve hisse senetlerinin işlem görmekte olduğu İstanbul Menkul Kıymetler Borsası, Londra Borsası mevzuatı ile ABD’de hisse senetlerinin kayıtlı olduğu ADR programı çerçevesinde gereken her türlü finansal bilgi ile diğer açıklama ve bilgilendirmeleri, genel kabul görmüş muhasebe prensipleri ile kurumsal yönetim ilkelerini de gözeterek yerine getirir; Banka, bu kapsamda ayrıntılı bir bilgilendirme ve kamuyu aydınlatma politikası güder.

Bilgilendirme politikasının temel amacı, ticari sır kapsamı dışındaki gerekli bilgi ve açıklamaların pay sahipleri, yatırımcılar, çalışanlar, müşteriler, kreditörler ve ilgili diğer taraflara zamanında, doğru, eksiksiz, anlaşılabilir, kolay ve en düşük maliyetle ulaşılabilir olarak, eşit koşullarda iletilmesinin sağlanmasıdır.

Kurumsal yönetim prensiplerinin benimsenerek uygulanması konusunda aktif bir yaklaşım içinde olan İş Bankası, kamuyu aydınlatma ve bilgilendirme konusunda, ilgili mevzuat gereklerinin ve uluslararası en iyi uygulamaların hayata geçirilmesine azami gayreti göstermektedir. Banka’nın bilgilendirme politikası, yukarıda yer verilen çerçevede hazırlanarak Yönetim Kurulu tarafından onaylanmış ve uygulamaya konulmuştur.

Yetki ve Sorumluluk

Bilgilendirme politikası Yönetim Kurulu tarafından oluşturulmuştur. İş Bankası’nda kamunun aydınlatılması ve bilgilendirme politikasının izlenmesi, gözetimi ve geliştirilmesi Yönetim Kurulunun yetki ve sorumluluğu altındadır. Bilgilendirme fonksiyonunun koordinasyonu için Yatırımcı İlişkileri Bölümü görevlendirilmiştir. Söz konusu Bölümün yetkilileri Denetim Komitesi ve Yönetim Kurulu ile yakın işbirliği içinde bu sorumluluklarını ifa ederler.

Kamuyu Aydınlatmada Yapılan Çalışmalar ile Kullanılan Yöntem ve Araçlar

Bankacılık mevzuatı, sermaye piyasası mevzuatı, Türk Ticaret Kanunu ve diğer ilgili mevzuat çerçevesinde kamuyu aydınlatmada yapılan çalışmalar ile kullanılan araç ve yöntemlere aşağıda yer verilmiştir:

  • 3’er aylık dönemlerde Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) tarafından yayınlanan mevzuata uygun olarak solo ve konsolide standartta hazırlanan mali tablolar ve ilgili mali tablolara ilişkin dipnot ve açıklamalar ile bağımsız denetim raporu, öngörülen yasal süreler içinde İstanbul Menkul Kıymetler Borsası’na (İMKB) iletilerek Bankamız internet sitesinde yayınlanır. İlgili mali tablolar Denetim Komitesi üyeleri ile Banka’nın finansal raporlamadan sorumlu yöneticileri tarafından doğruluk beyanı ile imzalanır. 3’er aylık dönemlerde açıklanan mali tablolara ilişkin olarak ayrıca bir basın açıklaması yapılmak suretiyle, ilgili dönemde gerçekleşen faaliyetler, İş Bankası’nın piyasa konumu, genel finansal performans ve önem arz eden diğer konular hakkında kamuoyuna bilgi verilir.
  • Gerek ilgili mali tablolar, gerekse yapılan basın açıklamaları İngilizce’ye de tercüme edilerek ilgili taraflara aktarılır ve İş Bankası internet sitesinde yayınlanır. Yıl sonlarına ait mali tabloların açıklanmasını takiben olağan Genel Kurul toplantılarının yapıldığı tarihlerde, Yönetim Kurulu Başkanı ve/veya Genel Müdür tarafından düzenlenen basın toplantılarında geçmiş yılın genel bir değerlendirmesi yapılarak, basın mensuplarının soruları yanıtlanır.
  • 3’er aylık dönemlerde Uluslararası Finansal Raporlama Standartları’na uygun olarak solo bazda hazırlanan mali tablolar ve ilgili mali tablolara ilişkin dipnot ve açıklamalar ile bağımsız denetim raporu, belirli kreditör kuruluşlara iletilir, ayrıca İş Bankası internet sitesinde yayınlanır.
  • Yıl sonlarında Uluslararası Finansal Raporlama Standartları’na uygun olarak konsolide bazda hazırlanan mali tablolar ve ilgili mali tablolara ilişkin dipnot ve açıklamalar ile bağımsız denetim raporu, İş Bankası internet sitesinde yayınlanır.
  • Sermaye Piyasası Kurumu (SPK) mevzuatı kapsamında yapılması gereken özel durum açıklamaları, süresi içinde İMKB ve SPK’ya iletilir. Özel durum açıklamaları, prensip olarak pay sahipleriyle ilişkileri yürütmekten sorumlu yöneticiler tarafından imzalanmakla birlikte, istisnaen konu ile ilgili birimlerden sorumlu yöneticiler tarafından da imzalanarak ilgili otoritelere sunulur. Özel durum açıklamaları en geç kamuya açıklama yapıldıktan sonraki iş gününde İş Bankası internet sitesinde de ilan edilir.
  • Özel durumların kamuya açıklanmasına kadar gizliliğin sağlanmasına yönelik olarak, içsel bilgiye erişimi bulunan Banka çalışanları, ilgili mevzuattan kaynaklanan sorumlulukları hakkında bilgilendirilir. Banka’ya belirli bir hizmet sağlaması sebebiyle içsel bilgilere erişimi olabilecek kişi ve kurumlarla yapılan anlaşmalarda ise gerektiğinde gizlilik maddesine yer verilir. Diğer taraftan, İş Bankası, 5411 sayılı Bankacılık Kanunu ve ilgili mevzuat gereğince banka ve müşteri sırlarının saklanması ve kanunen açıkça yetkili kılınan merciler dışındaki kişilere açıklanmaması hususundaki yasal yükümlülüğüne titizlikle uymaktadır. Bu yükümlülük Banka çalışanlarının yanı sıra, Banka’nın destek hizmeti aldığı kuruluş ve çalışanları için de geçerlidir.
  • Ana Sözleşme değişikliği, genel kurul toplantıları, sermaye artırımı gibi durumlarda Ticaret Sicili Gazetesi ve günlük gazeteler vasıtasıyla gerekli ilan ve duyurular yapılmaktadır.
  • Yıllık faaliyet raporu, BDDK düzenlemelerine uygun olarak her yıl genel kurul toplantısından önce, gerekli bilgi ve açıklamaları içerecek şekilde Türkçe ve İngilizce olarak hazırlanarak pay sahiplerinin incelemesine sunulmakta ve İş Bankası internet sitesinde (www.isbank.com.tr) yayınlanmaktadır. İlgili raporun basılı hali talep edilmesi halinde İş Bankası Yatırımcı İlişkileri Bölümünden temin edilebilmektedir.
  • Yazılı ve görsel medya vasıtasıyla gerektiğinde basın açıklamaları yapılmaktadır. Yazılı ve görsel medyaya basın açıklamaları Yönetim Kurulu Başkanı, Genel Müdür veya vekili ile söz konusu kişilerin uygun göreceği diğer yetkililer tarafından yapılabilir.
  • İş Bankası hakkında yurt içindeki basın-yayın organlarında yer alan haberler, profesyonel bir medya takip ajansı aracılığıyla takip edilir. Bu çerçevede, özel durumların kamuya açıklanmasına ilişkin mevzuat kapsamında açıklama yapılması gereksinimi ortaya çıkması halinde, ilgili birimlerden gerekli bilgiler derlenmek suretiyle konuya ilişkin olarak açıklama yapılır.
  • Basın-yayın organlarında çıkan ancak ilgili mevzuat uyarınca özel durum açıklaması yapılması yükümlülüğü doğurmayan haber ve söylentilere ilişkin açıklama yapılırken, haberin niteliği, basın-yayın organının ulaştığı kitlenin genişliği, haberin Banka’nın itibarını etkileyip etkilemediği gibi hususlar dikkate alınarak açıklamanın yöntem ve içeriği belirlenir. Bu tür haber ve söylentilerle ilgili olarak açıklama yapıldığı durumlarda, açıklama içeriğinin kamuya açıklama gereksinimi doğuran bir unsur içermesi halinde, konuya ilişkin olarak ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda özel durum açıklaması da yapılır. Banka, yayınlanan haberin, Bankacılık Kanunu’nun itibarın korunmasına ilişkin 74. maddesi hükümlerine göre suç teşkil etmesi halinde, gerekli yasal girişimlerde bulunma hakkına sahiptir.
  • Zaman zaman düzenlenen telekonferanslar ile pay sahipleri ve ilgili diğer taraflara bilgi aktarımı sağlanmaktadır. İlgili telekonferanslar Yatırımcı İlişkileri Bölümü tarafından koordine edilmektedir.
  • Yurt içinde ve yurt dışında düzenlenen yatırımcı toplantıları ve yatırımcı ziyaretleri (road-show) ile pay sahipleri ve ilgili diğer taraflara bilgi aktarımı sağlanmaktadır. Yatırımcı İlişkileri Bölümü tarafından yürütülen söz konusu toplantı ve ziyaretlere iş durumlarına göre Genel Müdür, finansal yönetim ve raporlamadan sorumlu yöneticiler ile Yatırımcı İlişkileri Bölümü yöneticileri iştirak etmektedir. Gerekli görülen hallerde bahse konu temas ekipleri daha da genişletilebilmektedir.
  • Yatırımcılarla yapılan tanıtım ve bilgilendirme toplantıları ile basın toplantılarında açıklanan sunum ve raporlara, tüm piyasa katılımcılarının eşzamanlı olarak ve eşit seviyede bilgi sahibi olmalarını sağlamak amacıyla, Banka’nın kurumsal internet sitesinde yer alan Yatırımcı İlişkileri bölümünde yer verilmektedir.
  • E-posta yolu ile pay sahipleri, kreditörler, derecelendirme (rating) kurumları ve İş Bankası hakkında araştırma raporu düzenleyen kuruluşlara, başta finansal tablolar olmak üzere, ilgili bilgiler düzenli ve periyodik olarak Yatırımcı İlişkileri Bölümü tarafından iletilmektedir.
  • Kurumsal internet sitesinde Türkçe ve İngilizce dil seçenekli Yatırımcı İlişkileri (Investor Relations) sayfalarında İş Bankası’na ait ayrıntılı bilgi ve veriler, kurumsal yönetim profiline uygun bir formatta yer almaktadır. İlgili internet sitesi Yatırımcı İlişkileri Bölümü tarafından takip edilerek güncel tutulmaktadır. Pay sahipleri ve ilgili diğer taraflar tarafından e-posta, mektup, telefon gibi araçlar ile yöneltilen her türlü soru en kısa sürede Yatırımcı İlişkileri Bölümünün koordinasyonunda cevaplandırılmaktadır.


Yapılan Diğer Bildirimler

Yukarıda belirtilenler dışındaki bildirimler ise Banka imza sirkülerinde belirlenmiş yetkiler dâhilinde imzalanarak kamuya açıklanmaktadır.

İdari Sorumluluğu Bulunan Kişilerin Belirlenmesi

İdari sorumluluğu bulunan kişiler belirlenirken, kişilerin Banka organizasyonu içerisindeki görevleri ve bu kişilerce erişilen bilginin içeriği kriter olarak alınmaktadır. Bu kapsamda, Yönetim Kurulu Üyeleri, Genel Müdür ve Genel Müdür Yardımcılarının yanı sıra, Banka’nın bütününe ilişkin bilgiye erişimi bulunan ve aktif-pasif yapısı, kâr-zarar, nakit akışı, stratejik hedefler vb. unsurları makro düzeyde etkileyebilecek idari kararlar verme yetkisi olan Genel Müdürlük’teki bir kısım bölümlerin yöneticileri idari sorumluluğu bulunan kişiler olarak belirlenmiştir.

Türkiye İş Bankası Kurumsal İnternet Sitesi (www.isbank.com.tr)

Bilgilendirme ve kamunun aydınlatılmasında İş Bankası’nın internet sitesi aktif ve yoğun olarak kullanılmaktadır. Internet Sitesi Türkçe ve İngilizce dillerinde, Kurumsal Yönetim İlkeleri’nin ve düzenleyici otoritelerin öngördüğü bilgi ve verileri içermektedir. İnternet sitesinde yapılacak Genel Kurul toplantılarına ilişkin ilana, gündem maddelerine, gündem maddelerine ilişkin bilgilendirme dokümanına, gündem maddeleri ile ilgili diğer bilgi, belge ve raporlara ve Genel Kurul’a katılım yöntemleri hakkındaki bilgilere yer verilir. İnternet Sitesinin sürekli olarak güncel tutulmasına özen gösterilmektedir.

9. Özel Durum Açıklamaları

Sermaye Piyasası Kurulu’nun “Özel Durumların Kamuya Açıklanmasına İlişkin Esaslar Tebliği” uyarınca 2011 yılı içinde İş Bankası tarafından İMKB’ye 65 adet özel durum açıklaması yapılmıştır. 2011 yılı içinde yapılan özel durum açıklamaları için Sermaye Piyasası Kurulu veya İMKB tarafından İş Bankası’ndan ek açıklama talep edilmemiştir. Muhasebe standartlarına ve ilgili SPK mevzuatına göre açıklama yükümlülüğü olmadığı değerlendirilen 2008-2009 yıllarına ait bir kısım işlemlere ilişkin olarak, bankacılık sektöründe faaliyet gösteren bazı bankaların yanı sıra İş Bankası’na da idari para cezası uygulanmıştır.

İş Bankası (İş C) hisse senetleri dayanak teşkil edilerek ABD’de ihraç edilmiş olan depo sertifikaları (depositary receipts) Londra Borsası’nda kote edilmiş olup halen belirtilen Borsa’da işlem görmektedir. İMKB’ye bildirilen bazı İş Bankası açıklamaları, Londra Borsası ile depo sertifikası program yöneticisi olan Bank of New York’a da bildirilmektedir.

10. Türkiye İş Bankası Kurumsal İnternet Sitesi (www.isbank.com.tr)

Bilgilendirme ve kamunun aydınlatılmasında İş Bankası’nın internet sitesi aktif ve yoğun olarak kullanılmaktadır. İnternet sitesi Türkçe ve İngilizce dillerinde, Kurumsal Yönetim İlkeleri’nin ve düzenleyici otoritelerin öngördüğü bilgi ve verileri içermektedir. İnternet sitesinde ticaret sicil bilgileri, ortaklık ve yönetim yapısı, paylara ilişkin bilgiler, Ana Sözleşme, özel durum açıklamaları, faaliyet raporları, periyodik mali tablo ve bağımsız denetim raporları, Kurumsal Yönetim İlkelerine Uyum Raporu, yatırımcı sunumları, yapılacak genel kurul toplantılarına ilişkin ilan, gündem maddeleri, gündem maddelerine ilişkin bilgilendirme dokümanı, vekaleten oy kullanma formu, gündem maddeleri ile ilgili diğer bilgi, belge ve raporlar, Genel Kurul’a katılım yöntemleri hakkındaki bilgiler, genel kurul toplantı tutanakları ve mevzuatın öngördüğü diğer bilgilere yer verilmektedir. İnternet sitesinin sürekli olarak güncel tutulmasına özen gösterilmektedir.

11. Gerçek Kişi Nihai Hâkim Pay Sahibi/Sahiplerinin Açıklanması

İş Bankası’nın hâkim pay sahipleri arasında gerçek kişi bulunmamaktadır. Ayrıca, İş Bankası hissedar yapısı kamuya açıklanmış bulunmakta olup İMKB’de üçer aylık dönemlerde ilan edilen dipnot açıklamalarında ve Yatırımcı İlişkileri Bölümü internet sitesinde bu konudaki güncel bilgilere yer verilmektedir.

12. İçeriden Öğrenebilecek Durumda Olan Kişilerin Kamuya Duyurulması

Bankacılık Kanunu’nun 73. maddesi uyarınca, bankaların ortakları, yönetim kurulu üyeleri, mensupları, bunlar adına hareket eden kişiler ile görevlileri, sıfat ve görevleri dolayısıyla öğrendikleri bankalara veya müşterilerine ait sırları, bu konuda kanunen açıkça yetkili kılınan mercilerden başkasına açıklayamazlar.

Bu yükümlülük görevden ayrılmalarından sonra da devam eder. Bu madde hükmüne aykırı davrandığı tespit edilen kişiler için bir yıldan üç yıla kadar ağır hapis ve bin günden iki bin güne kadar adlî para cezası hükmolunur.
Banka ve müşterilerine ait sırları açıklayan üçüncü kişiler hakkında da aynı cezalar uygulanır. Bu kişiler, sırları kendileri ya da başkaları için yarar sağlamak amacıyla açıklamış olursa verilecek cezalar altıda bir oranında artırılır. Ayrıca, fiilin önemine göre sorumluların bu Kanun kapsamına giren kuruluşlarda görev yapmaları, iki yıldan aşağı olmamak üzere geçici veya sürekli olarak yasaklanır.

İş Bankası, içeriden öğrenenlerin ticaretine ilişkin oluşturulmuş yasal düzenlemelere tamamen uymaktadır. Ayrıca, bu konuda politika geliştirmeyi Banka kültürü olarak benimsemiştir. Bu amaçla İş Bankası’nda içeriden öğrenebilecek konumda bulunan kişilerin edindikleri bilgileri kendilerine veya üçüncü kişilere menfaat sağlamak amacıyla kullanmaları yasaklanmıştır. Bu kapsamda örneğin Sermaye Piyasaları Bölümü çalışanlarının ilgili birimde görevli bulundukları süre boyunca, İş Bankası hisse senetleri de dâhil olmak üzere hisse senedi almaları ve satmaları yasaklanmış bulunmaktadır.

Bununla birlikte, İş Bankası’nca SPK düzenlemeleri uyarınca içsel bilgilere erişimi olanların listesi tutulmakta ve düzenli aralıklarla güncellenerek Merkezi Kaydi Sistem’e aktarılmaktadır.

BÖLÜM III - MENFAAT SAHİPLERİ

13. Menfaat Sahiplerinin Bilgilendirilmesi

İş Bankası menfaat sahipleri, gerekli görülen konularda basın bültenleri, basın toplantıları, röportajlar, faaliyet raporları, internet sitesinde yer alan haberler, açıklamalar ve çeşitli toplantılar aracılığıyla düzenli olarak bilgilendirilmektedir. Pay sahipleri, çalışanlar ve müşterilerimizin bilgi taleplerinin karşılanması konusunda gerekli kurumsal örgütlenme yapılmıştır.

Çalışanların insan kaynakları uygulamalarından ve politikalarından haberdar edilmesine ilişkin faaliyetler İnsan Kaynakları Yönetimi Bölümü tarafından yerine getirilmekte ve bu kapsamda İş Bankası kurumsal portalı etkin olarak kullanılmaktadır. Çalışanların insan kaynakları uygulamalarına ilişkin sorularını yanıtlamak ve çözüm geliştirmek amacıyla İnsan Kaynakları Yardım Masası faaliyet göstermektedir.

14. Menfaat Sahiplerinin Yönetime Katılımı

İş Bankası çalışan ve emeklileri, Banka hissedarı olan T. İş Bankası Munzam Sosyal Güvenlik ve Yardımlaşma Sandığı Vakfı aracılığı ile yönetime katılmaktadır. Diğer pay sahipleri ise Ana Sözleşme’de yer verilen düzenlemeler çerçevesinde Banka’nın yönetiminde temsil edilmektedir.

Ayrıca, çalışanların Banka faaliyetlerine ilişkin önerilerini iletebilecekleri bir öneri sistemi bulunmaktadır.

15. İnsan Kaynakları Politikası

İş Bankası’nın insan kaynakları politikaları belirlenmiş olup, insan kaynakları politikalarının ana esasları fırsat eşitliği, adalet, saydamlık ve performans ilkelerine dayandırılmıştır. İlgili politikalar temel davranış kuralları ve etik değerlere de bağlı kalınarak, gelişim imkânlarını artıracak şekilde uygulanmaktadır. İş gücü ihtiyacının karşılanması, İş Bankası’nın insan kaynaklarına özgü vizyon ve misyonuna uygun şekilde, işin gerektirdiği yetkinlik ve vasıflara sahip kişilerin, uygun değerlendirme araç ve yöntemleri kullanılarak işe alınması ve istihdam edilmesi suretiyle gerçekleştirilmektedir. Bu bağlamda, temel işe alım kriterleri de yazılı olarak belirlenmiş olup, süreçlerde bu kriterlere uygun hareket edilmektedir.

İş Bankası’nın yönetici kadrolarında prensip olarak kurum içinden yetişen çalışanlar istihdam edilmektedir. İhtiyaçlar doğrultusunda kritik uzmanlık gerektiren alanlarda profesyonel danışmanlık da dâhil olmak üzere gerektiğinde dış kaynak kullanılmaktadır.

Çalışanların performansları, görevlerine uygun bir biçimde belirlenen performans değerlendirme kriterleri çerçevesinde periyodik olarak çalışan ile birlikte karşılıklı görüşme yapılarak değerlendirilmekte ve çalışanların gerek performanslarının artırılmasını gerekse bir üst göreve hazırlanmalarını teminen, güçlü ve/veya geliştirilmesi gereken yönleri tespit edilerek gelişim ve eğitim planları oluşturularak bu planların uygulanmasına ve eğitim ihtiyaçlarının giderilmesine yönelik faaliyetler gerçekleştirilmektedir. Sürekli gelişimi esas alan bir kariyer yönetimi felsefesi doğrultusunda, çalışanların sahip oldukları özellikler dikkate alınarak, Banka’nın ihtiyaçlarının karşılanması ve verimlilik açısından en uygun oldukları pozisyonlarda değerlendirilmeleri sağlanmaktadır.

İş Bankası’nda çalışmaya aday olacak kişiler İnsan Kaynakları uygulamalarından ve işe alımlardan kurumsal internet sitesinde yer alan İnsan Kaynakları sayfası aracılığı ile haberdar edilmektedir.

Kurum içi bilgi paylaşımını artırmak ve çalışanlar ile iletişimi daha etkin hale getirmek amacıyla oluşturulan İş Bankası Kurumsal Portalı sayesinde tüm çalışanlara Banka mevzuatına, bölümlerin çalışmalarına, güncel duyurulara ve yardımcı kaynaklara hızlı bir şekilde ulaşma imkânı tanınmaktadır.

Ayrıca, çalışanlar ile diğer ilgililerin insan kaynakları uygulamalarına ilişkin öneri, talep ve soruları İnsan Kaynakları Yardım Masası aracılığıyla değerlendirilmektedir.

Çalışanlar ile ilişkileri yürütmek üzere, İş Bankası çalışanlarının örgütlendiği Banka ve Sigorta İşçileri Sendikası (Basisen) tarafından atanan işyeri sendika temsilcileri mevcuttur. Çalışanlar ve İş Bankası arasındaki ilişkilerin yürütülmesi sürecinde ilgili sendika temsilcileri yapıcı ve etkin bir rol oynamaktadırlar.

İş Bankası ile Basisen arasında iki yılda bir Toplu İş Sözleşmesi imzalanmaktadır. En son imzalanan Toplu İş Sözleşmesi 01.04.2010 - 31.03.2012 dönemini kapsamaktadır.

İş Bankası’nda ırk, dil, din ve cinsiyet ayrımı yapılmaması ve insan haklarına saygı gösterilmesi esastır.

16. Müşteri ve Tedarikçilerle İlişkiler Hakkında Bilgiler

Müşteri memnuniyetinin sağlanması amacı ile İş Bankası bünyesinde bir Müşteri İlişkileri Birimi oluşturulmuştur. Bu birime, internet sitesi, çağrı merkezi, posta, faks ve elektronik posta yolu ile ulaşılabilmektedir. Banka’ya ulaşan her türlü müşteri şikayeti ilgili birim tarafından izlenerek değerlendirilmekte ve çözümlenmekte olup, gerekli görülen hususlar ürün ve hizmet geliştirme sürecine dâhil edilmek üzere ilgili birimlere iletilmektedir.

17. Sosyal Sorumluluk

İş Bankası sahip olduğu iştirakler ile birlikte ulusal ekonomiye sağladığı katkı, kamu yararına dönük vizyonu, yarattığı ciddi istihdam seviyesi ve yönetim unsurları arasında yer alan sosyal sorumluluk bilinci ile Türkiye’nin en büyük ekonomik aktörlerinden biridir.

Kurulduğu günden beri, modern toplumun temel gereksinimleri olan ve ülkenin geleceğini doğrudan ilgilendiren alanlara ciddiyetle eğilen İş Bankası 2007 yılında oluşturulan Sosyal Sorumluluk Uygulama Yönetmeliği çerçevesinde eğitim, çevre, kültür ve sanat alanlarındaki uzun soluklu, toplumu ileriye götürecek, geniş kapsamlı, sürdürülebilir ve yaygınlaştırılabilir nitelikteki sosyal sorumluluk projelerine destek vermektedir.

Bu alanlardaki faaliyetlerle ilgili detaylı bilgilere İş Bankası’nın internet sitesi ve faaliyet raporlarında yer verilmektedir. İş Bankası’nın faaliyetleri yönünden çevre mevzuatına herhangi bir aykırılık bulunmamakta olup bu konuda Banka herhangi bir yasal yaptırıma maruz kalmamıştır.

BÖLÜM IV - YÖNETİM KURULU

18. Yönetim Kurulunun Yapısı, Oluşumu ve Bağımsız Üyeler

11 üyeden oluşan İş Bankası Yönetim Kurulu Üyeleri’ne aşağıda yer verilmektedir.

Adı ve Soyadı

Görevi

H. Ersin Özince

Yönetim Kurulu Başkanı

Füsun Tümsavaş

Yönetim Kurulu Başkan Vekili

Adnan Bali

Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdür

Prof. Dr. Savaş Taşkent

Yönetim Kurulu Üyesi

Hasan Koçhan

Yönetim Kurulu Üyesi

Aynur Dülger Ataklı

Yönetim Kurulu Üyesi

M. Mete Başol

Yönetim Kurulu Üyesi

Mustafa Kıcalıoğlu

Yönetim Kurulu Üyesi

Aysel Tacer

Yönetim Kurulu Üyesi

Hüseyin Yalçın

Yönetim Kurulu Üyesi

Murat Vulkan

Yönetim Kurulu Üyesi

Yönetim Kurulu, Genel Müdür dışında, icracı olmayan üyelerden oluşmaktadır.

İş Bankası Yönetim Kurulu Üyeleri’nin seçimi, Ana Sözleşme’nin 25. Maddesi uyarınca ve Bankacılık Kanunu hükümleri çerçevesinde yapılır. Bankacılık Kanunu uyarınca, banka genel müdürü, bulunmadığı hallerde ise vekili yönetim kurulunun tabii üyesidir.

Yönetim Kurulu Üyeleri’nin İş Bankası dışında başka yerlerde görev almamalarına ilişkin bir sınırlama bulunmamakla birlikte, İş Bankası Ana Sözleşmesi’nin Yasak İşlemler başlıklı 32. maddesinde Yönetim Kurulu Üyeleri’nin yapması yasak olan işlemler belirlenmiştir.

19. Yönetim Kurulu Üyeleri’nin Nitelikleri

Yönetim Kurulu üyelerinin seçimine ilişkin esaslar Ana Sözleşme’de yer almaktadır.

Bankaların yönetim kurulu üyelerinin sahip olması gereken niteliklere Bankacılık Kanunu’nda yer verilmiş olup, İş Bankası Yönetim Kurulu Üye seçiminde söz konusu düzenlemelere uymaktadır.

Bankacılık Kanunu’nun 23. maddesine göre, Kanun’da genel müdür için öngörülen şartlar (Banka genel müdürlerinin hukuk, iktisat, maliye, bankacılık, işletme, kamu yönetimi ve dengi dallarda en az lisans düzeyinde, mühendislik alanında lisans düzeyinde öğrenim görmüş olanların ise belirtilen alanlarda lisansüstü öğrenim görmüş olmaları ve bankacılık veya işletmecilik alanında en az on yıllık meslekî deneyime sahip olmaları şarttır), yönetim kurulu üyelerinin yarıdan bir fazlası için de aranmaktadır.

20. Şirketin Misyon ve Vizyonu ile Stratejik Hedefleri

İş Bankası’nın vizyon ve amaçları Yönetim Kurulu tarafından onaylanarak internet sitesi aracılığı ile kamuya açıklanmıştır. Bu kapsamda İş Bankası’nın vizyonu; “lider, öncü ve güvenilir banka konumunu sürdürerek, müşterilerin, hissedarların ve çalışanların, Türkiye’de en çok tercih ettikleri banka olmak”, Banka’nın genel olarak amaçları ise; “müşteri ihtiyaçlarını hızlı, etkin, kaliteli çözümlerle karşılamak, hissedarlarına yarattığı değeri istikrarlı bir biçimde artırmak, çalışanlarını işlerinde en yüksek performansı gösterebilmeleri için teşvik etmek” şeklinde belirlenmiştir. İş Bankası’nın stratejik hedeflere ulaşılması konusundaki performansı Yönetim Kurulu tarafından düzenli olarak takip edilmektedir. Genel stratejik hedefler doğrultusunda belirlenmiş yıllık hedefleri içeren İş Programı, Yönetim Kurulu tarafından onaylanarak yürürlüğe girmekte, üçer aylık dönemler itibarıyla hedeflere kıyasla Banka performansı Yönetim Kuruluna detaylı olarak raporlanmaktadır.

21. Risk Yönetim ve İç Kontrol Mekanizması

Bankacılık Kanunu’nun 29. maddesi gereğince, bankalar, maruz kaldıkları risklerin izlenmesi, kontrolünün sağlanması, faaliyetlerinin kapsamı ve yapısıyla uyumlu ve değişen koşullara uygun, tüm şube ve konsolidasyona tâbi ortaklıklarını kapsayan yeterli ve etkin bir iç kontrol, risk yönetimi ve iç denetim sistemi kurmak ve işletmekle yükümlüdürler. İç kontrol faaliyetleri, Yönetim Kuruluna bağlı olarak çalışan İç Kontrol Bölümü ve personeli tarafından, risk yönetimi faaliyetleri ise yine Yönetim Kuruluna bağlı olarak çalışan Risk Yönetimi Bölümü ve personeli tarafından yürütülür. Bankalar bütün birim, şube ve konsolidasyona tâbi ortaklıklarını kapsayan bir iç denetim sistemi kurmak zorundadır. Bu çerçevede, faaliyetlerin mevzuata, ana sözleşmeye, iç düzenlemelere ve bankacılık ilkelerine uygunluğu, banka müfettişleri tarafından denetlenir.

İş Bankası’nda iç kontrol, risk yönetimi ve iç denetim sistemleri en gelişmiş uluslararası uygulamalar paralelinde, ülke mevzuatının öngördüğü ilkelere ve örgütlenme çerçevesine uygun olarak yapılandırılmıştır. İç sistemleri oluşturan birimler, Teftiş Kurulu Başkanlığı ile İç Kontrol, Risk Yönetimi ve Kurumsal Uyum Bölümleridir. İç sistemleri oluşturan birimler Yönetim Kuruluna bağlı olarak faaliyetlerini sürdürmektedir.

Kurumsal Uyum Bölümü mevzuatla uyum ve suç gelirlerinin aklanmasını önleme konularında Yönetim Kuruluna bağlı olarak görev yapmaktadır. Kurumsal uyum faaliyetlerinin temel amacı; Banka’da uyum riskinin amaca uygun ve etkin bir biçimde yönetilerek kontrol altında tutulmasının ve bu çerçevede Banka’nın faaliyetlerinin yapı ve işleyiş itibarıyla devamlı surette ilgili mevzuat, düzenleme ve standartlara uygun ve uyumlu olarak yürütülüp yönetilmesinin sağlanması konusunda azami katkıyı sağlamaktır. Bunun yanı sıra İş Bankası’nda yürütülen uyum ve uyum riski ile ilgili görev ve faaliyetlerin eşgüdümünü sağlamakla da görevli olan Kurumsal Uyum Bölümü, bu kapsamda ilgili diğer bölümler ve çalışanlar ile daima karşılıklı iletişim ve işbirliği içerisinde faaliyet gösterir.

22. Yönetim Kurulu Üyeleri ile Yöneticilerin Yetki ve Sorumlulukları

İş Bankası’nın Yönetim Kurulu Üyeleri ile Genel Müdür ve Denetçiler’in yetki ve sorumlulukları Bankacılık Kanunu ve ilgili mevzuat ile Türk Ticaret Kanunu ve İş Bankası Ana Sözleşmesi’nde açıkça düzenlenmiştir.

23. Yönetim Kurulunun Faaliyet Esasları

Yönetim Kuruluna bağlı olarak faaliyet gösteren Raportörlük birimi, Yönetim Kurulunun sorumluluğunda bulunan görevlerin yerine getirilmesi için gerekli iletişim ve desteği sağlamaktadır.

Yönetim Kurulu genel olarak ayda bir toplanmakla birlikte ihtiyaç oldukça ara toplantılar da düzenlenmektedir. Toplantı gündemleri bölümlerden gelen önergelere göre hazırlanmakta, ayrıca Yönetim Kurulunun İcra’dan talep ettiği çeşitli raporlar ve gündem dışı bölümünde de üyelerden gelen çeşitli konular toplantı sırasında görüşülmektedir. Gündem ve ilgili dosyalar Yönetim Kurulu tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde toplantıdan belirli bir süre önce üye ve denetçilere dağıtılmaktadır.

Yönetim Kurulu toplantılarında yapılan görüşmeler toplantı tutanağına kaydedilmektedir. Yönetim Kurulu toplantı tutanakları Ana Sözleşme’nin 28. maddesi gereğince Yönetim Kurulu Karar Defteri’ne kaydedilmekte iken, ilgili mevzuatta yapılan değişiklik çerçevesinde 11.06.2008 tarihinden itibaren Yönetim Kurulu kararları ve Yönetim Kurulu toplantı tutanakları için ayrı defterler tutulmaya başlanmıştır. Yönetim Kurulu toplantılarında farklı görüş açıklanan konulara ilişkin karşı oy gerekçeleri karar zaptına geçirilmekte ve Üye tarafından yazılı olarak gerekçe bildirildiği zaman şirket denetçilerine de iletilmektedir. Her Yönetim Kurulu Üyesi’nin bir oy hakkı mevcut olup, üyelerin ağırlıklı oy hakkı ve/veya olumsuz veto hakkı bulunmamaktadır.

2011 yılı süresince 15 Yönetim Kurulu toplantısı yapılmıştır. Toplantıya katılım genelde tam sayı ile olmaktadır. 2011 yılındaki toplantıların 13’üne üyeler tam sayı ile katılmış olup, iki toplantıya birer üye katılamamıştır. Yönetim Kurulu toplantıları sonucunda 583 sayfa tutanak düzenlenmiştir. Yönetim Kurulu gerek toplantılarda gerekse dosya incelemek suretiyle toplam 954 adet karar almıştır.

24. Şirketle Muamele Yapma ve Rekabet Yasağı

İş Bankası Ana Sözleşmesi 32. maddesi gereğince Yönetim Kurulu Üyeleri, Banka Genel Kurulu’ndan izin almadan kendi veya başkası adına doğrudan doğruya veya dolaylı olarak Banka ile herhangi bir ticari işlem yapamazlar.

25. Etik Kurallar

Bankacılık sektöründe haksız rekabetin önlenerek istikrar ve güvenin korunması, hizmet kalitesinin artırılması, bankacılık mesleğine toplumda mevcut saygınlık duygusunun sürdürülmesi amaçlarından yola çıkılarak, aralarında İş Bankası’nın da bulunduğu Türk bankacılık sektörünü oluşturan bankalar, Türkiye Bankalar Birliği nezdinde bir araya gelerek birbirleri, müşterileri, çalışanları ve diğer kurumlar arasındaki her türlü iş ve işlemde uygulanmak üzere Bankacılık Etik İlkeleri’ni belirlemişler ve söz konusu ilkeler, Türkiye Bankalar Birliği tarafından bir tebliğ ile kamuya duyurulmuştur.

Aynı çerçevede, sermaye piyasası aracılık faaliyetlerinin yürütülmesi sırasında, bankalar ile diğer aracı kurumların saygın bir meslek mensupları kitlesi oluşturmalarını teminen, birbirleri, müşterileri ve çalışanlarıyla olan iş ve ilişkilerinde uyacakları kuralları içeren ve Türkiye Sermaye Piyasası Aracı Kuruluşları Birliği’nin 13 Aralık 2001 tarihli Genel Kurul kararı uyarınca kamuya duyurulan, Sermaye Piyasası Meslek Kuralları mevcuttur. Yukarıda sözü edilen ve örgüt içi davranış kültürünü tanımlayan etik çalışma kuralları İş Bankası tarafından da benimsenmiş ve iç iletişim kanalları aracılığıyla tüm çalışanlarla paylaşılmıştır. Diğer taraftan, İş Bankası Suç Gelirlerinin Aklanması ve Terörün Finansmanı ile Mücadele Politikası ve prosedürleri de oluşturularak Banka içi iletişim kanallarıyla tüm çalışanlar ile paylaşılmış; söz konusu Politika aynı zamanda Bankanın internet sitesinde de Türkçe ve İngilizce olarak yayımlanmıştır.

26. Yönetim Kurulunda Oluşturulan Komitelerin Sayı, Yapı ve Bağımsızlığı

İş Bankası’nda, 5411 Sayılı Bankacılık Kanunu’nun ve ilgili mevzuatın öngördüğü düzenlemeler çerçevesinde gerekli idari ve organizasyonel yapılanma mevcuttur.

Denetim Komitesi

2 üyeden oluşan Denetim Komitesi’ne Yönetim Kurulu Başkan Vekili Sayın Füsun Tümsavaş başkanlık etmektedir. Komite’nin diğer üyesi, Yönetim Kurulu Üyesi Sayın Prof. Dr. Savaş Taşkent’tir.

Denetim Komitesi ilgili mevzuat çerçevesinde toplanmak ve icra ettiği faaliyetlerin sonuçları ile alınması gereken önlemlere, yapılmasına ihtiyaç duyulan uygulamalara ve Banka’nın faaliyetlerinin güven içinde sürdürülmesi bakımından önemli gördüğü diğer hususlara ilişkin görüşlerini Yönetim Kuruluna bildirmekle yükümlüdür.

Denetim Komitesi;

  • Banka’nın iç sistemlerinin etkinliğinin ve yeterliliğinin, bu sistemler ile muhasebe ve raporlama sistemlerinin ilgili mevzuat ile Banka politikaları çerçevesinde işleyişinin ve üretilen bilgilerin bütünlüğünün gözetilmesinden,
  • Bağımsız denetim kuruluşları ile derecelendirme, değerleme ve destek hizmeti alınan kuruluşların seçilmesinde gerekli ön değerlendirmelerin yapılmasından ve Yönetim Kurulu tarafından seçilen bu kuruluşların faaliyetlerinin düzenli olarak izlenmesinden,
  • İlgili mevzuat kapsamında, konsolidasyona tabi ortaklıkların iç denetim işlevlerinin konsolide olarak eşgüdüm içinde sürdürülmesinin sağlanmasından,
  • İç sistemler ile iç sistemler kapsamındaki Bölümlerin işleyişi, faaliyetleri ve bunlara ilişkin politika ve düzenlemeler konusunda Yönetim Kuruluna raporlama yapılmasından, görüş ve önerilerde bulunulmasından,
  • İç sistemler kapsamındaki Bölümlerden ve bağımsız denetim kuruluşlarından faaliyetleri ile ilgili alınan bilgi ve raporların değerlendirilmesinden,
  • Banka’nın finansal raporlarının ilgili mevzuat, düzenleme ve standartlara uygun olarak hazırlanmasından,
  • Gerektiğinde Banka’nın tüm birimlerinden, anlaşmalı destek hizmeti ve bağımsız denetim hizmeti alınan kuruluşlardan bilgi, belge veya rapor talep edilmesinden; konularında ihtisas sahibi kişilerden Yönetim Kurulu onayına bağlı olarak danışmanlık hizmeti sağlanmasından,
  • İlgili mevzuat kapsamında belirlenen diğer sorumlulukları ile Yönetim Kurulu tarafından bu çerçevede verilen görevlerin yerine getirilmesinden,
  • Yürüttüğü faaliyetlerin sonuçları ile Banka’nın faaliyetlerinin ilgili mevzuat ve Banka politikaları çerçevesinde süreklilik ve güven içinde yürütülmesi bakımından alınması gereken önlemlere ve önemli gördüğü diğer hususlara ilişkin tespit, görüş ve önerilerinin Yönetim Kuruluna bildirilmesinden veya raporlanmasından

sorumlu olarak faaliyetlerini sürdürmektedir.

Denetim Komitesi 2011 yılı içinde 24 defa toplanarak 27 adet karar almıştır.

KKTC İç Sistemler Komitesi

KKTC’de faaliyet gösteren şubeler nedeniyle, KKTC Bankalar Yasası ve ilgili düzenlemeler çerçevesinde Yönetim Kurulunun 15.06.2009 tarih, 35546 sayılı kararı ile kurulan KKTC İç Sistemler Komitesi 2 üyeden oluşmaktadır. Komitenin başkanlığını Yönetim Kurulu Başkan Vekili Sayın Füsun Tümsavaş yürütmekte olup diğer üye Yönetim Kurulu Üyesi Sayın Prof. Dr. Savaş Taşkent’tir.

Komite, altı aylık dönemleri aşmamak kaydıyla yılda en az iki defa toplanır ve icra ettiği faaliyetlerin sonuçları ile İş Bankası’nın KKTC şubelerince alınması gereken önlemlere, yapılmasına ihtiyaç duyulan uygulamalara ve bu şubelerin faaliyetlerinin güven içinde sürdürülmesi bakımından önemli gördüğü diğer hususlara ilişkin görüşlerini Yönetim Kuruluna bildirir.

KKTC İç Sistemler Komitesi; Banka’nın KKTC şubelerinin faaliyetlerine yönelik olarak tesis ettiği iç sistemlerin etkinliğini ve yeterliliğini, bu sistemler ile muhasebe ve raporlama sistemlerinin yasa ve ilgili düzenlemeler çerçevesinde işleyişini ve üretilen bilgilerin bütünlüğünü gözetmek, bağımsız denetim kuruluşları ve diğer bankacılık faaliyetleri ile doğrudan ilgili olarak hizmet alınan kuruluşların Yönetim Kurulu tarafından seçilmesinde gerekli ön değerlendirmeleri yapmak, Yönetim Kurulu tarafından seçilen ve sözleşme imzalanan bu kuruluşların faaliyetlerini düzenli olarak izlemek ve eşgüdümünü sağlamakla görevli ve sorumludur.

KKTC İç Sistemler Komitesi 2011 yılı içinde 5 defa toplanarak 7 adet karar almıştır.

Kredi Komitesi

İş Bankası’nda Kredi Komitesi, yetki limiti içerisindeki kredi tahsis kararlarını vermekte, yetkisine giren işlemlerde kredi tahsis koşullarının değiştirilmesi taleplerini karara bağlamakta ve Yönetim Kurulunun kredilerle ilgili verdiği görevleri yapmaktadır.

İş Bankası’nda Kredi Komitesi, Komite Başkanı olan Genel Müdür veya Genel Müdür Vekili ve 2 Yönetim Kurulu Üyesi olmak üzere 3 kişiden oluşmaktadır. Her yıl Genel Kurul’dan sonraki ilk Yönetim Kurulu toplantısında bir sonraki Genel Kurul’a kadar Kredi Komitesi’nde görev yapacak Yönetim Kurulu Üyeleri belirlenmektedir. Dönem boyunca gerektiğinde görev yapmak üzere 2 yedek üye seçilmektedir.

Kredi Komitesi, her bir üyenin dosyayı inceleyip imzalaması suretiyle oybirliği ile karar verir. Komite’nin oybirliği ile verdiği kararlar doğrudan, oyçokluğu ile verdiği kararlar Yönetim Kurulunun onayından sonra uygulanır.

2011 Aralık sonu itibarıyla Kredi Komitesi yetkisindeki 140 adet dosya değerlendirilmiştir.

Ocak-Mart 2011 döneminde Kredi Komitesinde Komite Başkanı olarak Genel Müdür Sayın H. Ersin Özince, Komite Üyesi olarak Yönetim Kurulu Başkan Vekili Sayın H. Fevzi Onat ve Üye Sayın Füsun Tümsavaş yer almış, Kredi Komitesi Yedek Üyeliğini ise Yönetim Kurulu Üyeleri Sayın Tülin Aykın ve Sayın Hasan Koçhan yerine getirmiştir.

Nisan-Mayıs 2011 döneminde ise Kredi Komitesinde Komite Başkanı olarak Genel Müdür Sayın Adnan Bali, Komite Üyesi olarak Yönetim Kurulu Başkan Vekili Sayın H. Fevzi Onat ve Üye Sayın Füsun Tümsavaş yer almış, Kredi Komitesi Yedek Üyeliğini ise Yönetim Kurulu Üyeleri Sayın Hasan Koçhan ve Sayın M. Mete Başol yerine getirmiştir. Kredi Komitesi Üyesi olan Yönetim Kurulu Başkan Vekili Sayın H. Fevzi Onat’ın 30.05.2011 tarihinde Yönetim Kurulundaki görevinden ayrılması sonrasında Haziran-Aralık 2011 döneminde Genel Müdür Sayın Adnan Bali, Komite Başkanlığı görevine devam ederken, Kredi Komitesi Üyeliklerini Yönetim Kurulu Başkan Vekili Sayın Füsun Tümsavaş ve Üye Sayın Hasan Koçhan sürdürmüştür. Kredi Komitesi Yedek Üyeliğine ise Yönetim Kurulu Üyeleri Sayın M. Mete Başol ve Sayın Aysel Tacer seçilmiştir.

Kredi Komitesi Üyeleri

Görevi

Asli Görevi

Adnan Bali

Komite Başkanı

Genel Müdür ve Yönetim Kurulu Üyesi

Füsun Tümsavaş

Üye

Yönetim Kurulu Başkan Vekili

Hasan Koçhan

Üye

Yönetim Kurulu Üyesi

2011 yılı yedek üyeleri: M. Mete Başol - Aysel Tacer

Kredi Revizyon Komitesi

Yönetim Kuruluna bağlı komitelerden biri olan Kredi Revizyon Komitesi, Yönetim Kurulunun 30.9.2003 tarih ve 30249 sayılı kararı ile yürürlüğe konulan Kredi Riski Politikası’nın Limitlerin Revizyonu maddesi uyarınca, yıl sonlarında kredi portföyünün gözden geçirilerek kredi müşterileri ile ilişkilerin değerlendirilmesi ve söz konusu kişi ve kuruluşlar açısından dikkate alınacak limitlerin belirlenmesi esası çerçevesinde kurulmuştur.

Bu kapsamda, Yönetim Kurulunun 31.12.2010 tarih ve 37089 sayılı kararıyla Yönetim Kurulu Başkan Vekili Sayın H. Fevzi Onat ile Yönetim Kurulu Üyeleri Sayın Tülin Aykın, Sayın Füsun Tümsavaş ve Sayın Hasan Koçhan’ın katılımıyla oluşan Kredi Revizyon Komitesi, Kurumsal ve Ticari Krediler Tahsis Bölümleri bünyesinde izlenmekte olan ve genel limitleri/risk tavanları belirli bir tutarın üzerindeki 471 adet grup veya münferit firmayı tek tek, risk algılaması nispeten düşük bulunan firmaları/risk gruplarını ise genel olarak değerlendirmiştir. Bunların dışında, genel limiti belirli bir tutarın üzerindeki 57 muhabir banka ile ilgili olarak görüşülmüş ve çalışmalar 31.03.2011 tarihinde tamamlanmıştır.

2012 yılı için Yönetim Kurulunun 12.12.2011 tarih ve 37986 sayılı kararıyla, Yönetim Kurulu Başkan Vekili Sayın Füsun Tümsavaş ile Yönetim Kurulu Üyeleri Sayın Hasan Koçhan, Sayın Aysel Tacer ve Sayın Murat Vulkan’ın katılımıyla oluşturulan yeni Kredi Revizyon Komitesi çalışmalarına başlamıştır.

Kurumsal Sosyal Sorumluluk Komitesi

Yönetim Kurulunun kararı ile kabul edilmiş bulunan Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulama Yönetmeliği uyarınca oluşturulan Kurumsal Sosyal Sorumluluk Komitesi’nde, Yönetim Kurulu Üyeleri Sayın Aynur Dülger Ataklı ve Sayın Aysel Tacer, Genel Müdür Yardımcıları Sayın Özcan Türkakın ve Sayın Yalçın Sezen ile Kurumsal İletişim Bölüm Müdürü Sayın Suat E. Sözen bulunmaktadır.

Komite eğitim, kültür ve sanat faaliyetleri, sağlık faaliyetleri, çevrenin korunması ve diğer faaliyetler şeklinde belirlenen temel katkı alanları dikkate alınmak suretiyle ve Yönetmelik esaslarına uygun şekilde çalışmalarını sürdürmektedir.

Kurumsal Sosyal Sorumluluk Komitesi, 2011 yılında 11 defa toplanarak 31 adet karar almıştır.

Risk Komitesi

Risk Komitesi, Banka’nın konsolide ve konsolide olmayan bazda izleyeceği risk yönetimi strateji ve politikalarının hazırlanması, Yönetim Kurulunun onayına sunulması ve uygulamaların izlenmesini sağlamak üzere faaliyette bulunmaktadır. Komite, Banka’nın maruz bulunduğu risklerin değerlendirilmesi, alınacak önlem ve izlenecek yöntemler konusunda öneride bulunulması için Banka’nın icrai sistemleriyle ortak iletişim platformudur.

Komite’nin temel faaliyet alanı:

  • İzlenecek risk yönetimi stratejilerinin ve politikalarının hazırlanması, Yönetim Kurulunun onayına sunulması,
  • Risk Yönetimi Bölümü tarafından gündeme getirilen hususların görüşülerek karara bağlanması,
  • Maruz kalınan temel riskler konusundaki limitlerin belirlenmesi, limit ihlallerinin izlenmesi ve bunların giderilmesi konusunda Yönetim Kuruluna öneride bulunulması,
  • Risk politikalarının değiştirilmesi konusunda Yönetim Kuruluna öneride bulunulması,
  • Risk Yönetimi teşkilatı tarafından yerine getirilecek olan riskin belirlenmesi, tanımlanması, ölçülmesi, değerlendirilmesi ve yönetilmesi sürecine yönelik izlemenin ve haberleşmenin yerine getirilmesi,
  • Risk ölçüm yöntemi ve sonuçlarının doğruluğunun ve güvenilirliğinin sağlanmasına ilişkin izlemenin yerine getirilmesi

olarak belirlenmiştir.

Komite üyeleri aşağıda belirtilmiştir:

  • Yönetim Kurulu Başkan Vekili ve Risk Komitesi Başkanı: Füsun Tümsavaş
  • Genel Müdür ve Kredi Komitesi Başkanı: Adnan Bali
  • Genel Müdür Yardımcısı: Ertuğrul Bozgedik
  • Genel Müdür Yardımcısı ve Aktif Pasif Yönetimi Komitesi Başkanı: Senar Akkuş
  • Risk Yönetimi Bölümü Müdürü: Gamze Yalçın


Risk Komitesi, İş Bankası’nın mali ve mali olmayan iştiraklerini kapsayacak biçimde konsolide olarak düzenlenen grup risk politikalarının oluşturulmasına katkı sağlamaktadır. Risk Komitesi’nin konsolide bazda yapılan çalışmalarına;

  • Genel Müdür Yardımcısı: Özcan Türkakın
  • İştirakler Bölümü Müdürü: Burhanettin Kantar

tarafından da iştirak edilmektedir.

Risk Komitesi 2011 yılı içinde 4 adedi konsolide bazda olmak üzere 12 kez toplanmıştır. Toplantılarda, İş Bankası ve konsolidasyona tabi iştiraklerinin risk yönetimi çalışmalarının değerlendirilmesinin yanı sıra Komite’ye sunulan 12 adet risk yönetimi raporu incelenmiş ve risk yönetimi sistem ve süreçleri ile ilgili kararlar alınmıştır.

Ücretlendirme Komitesi

Bankamız ücretlendirme uygulamalarının Yönetim Kurulu adına izlenmesi ve denetlenmesi ile ilgili görev ve faaliyetleri yürütmek üzere 29.12.2011 tarih ve 38038 sayılı Yönetim Kurulu kararıyla kurulan Ücretlendirme Komitesi iki üyeden oluşmakta olup aynı karar ile Komite Başkanlığına Yönetim Kurulu Başkanı Sayın H. Ersin Özince, Komite Üyeliğine Sayın Prof. Dr. Savaş Taşkent seçilmiştir.

Ücretlendirme Komitesi, altı aylık dönemleri aşmamak kaydıyla yılda en az iki defa toplanır ve icra ettiği faaliyetlerin sonuçlarını ve önemli gördüğü diğer hususlara ilişkin görüşlerini Yönetim Kuruluna bildirir.

Ücretlendirme Komitesi; Kurumsal Yönetim İlkelerine uyum kapsamında, Yönetim Kurulu adına ücret yönetimine ilişkin uygulamaların izlenmesi ve denetlenmesinden; ücretlerin, Banka’nın etik değerleri, iç dengeleri ve stratejik hedefleri ile uyumlu olmasından; ücretlendirme politikası ve uygulamalarının risk yönetimi çerçevesinde değerlendirilmesinden; ücretlendirme politikasının gözden geçirilip ihtiyaçlar doğrultusunda belirlenen önerilerin Yönetim Kuruluna sunulmasından ve yürürlükteki ilgili mevzuat hükümleriyle belirlenen diğer sorumlulukları ile Yönetim Kurulu tarafından bu çerçevede verilen görevlerin yerine getirilmesinden sorumludur.

27. Yönetim Kuruluna Sağlanan Mali Haklar

Yönetim Kurulu Üyelerinin ve denetçilerin aylık istihkakları yıllık bazda İş Bankası Genel Kurulu’nda belirlenerek İMKB’de ilan edilir.

Diğer taraftan Yönetim Kurulu Üyelerine İş Bankası tarafından kullandırılacak krediler, Bankacılık Kanunu’nun 50. maddesinde belirli bir çerçeve içerisinde kısıtlanmaktadır. Yönetim Kurulu Üyelerine bu çerçeve dışında kredi kullandırılmamaktadır.

Yönetim Kurulu Üyelerine sağlanan mali haklara ilişkin olarak İş Bankası Ana Sözleşmesi’nin 58. maddesinde “Safi kârdan yedek akçeler ve birinci temettü payının ayrılmasından sonraki bakiyenin %0,25’i Yönetim Kurulu üyeleri ile genel müdüre eşit olarak dağıtılır” ibaresi yer almaktadır. İlgili düzenleme kapsamında Yönetim Kurulu Üyelerinin mali hakları, büyük ölçüde İş Bankası’nın finansal performansına ve kârlılığına duyarlı bir yaklaşım ile belirlenmektedir.


Notu ekle     Vazgeç