İş Bankası'nda İnsan Kaynakları Uygulamaları
2011 yılında, İş Bankası’nda işlem hacminin artması ve yeni şube açılışları nedeniyle doğan ihtiyaçlar sonucunda gerekli olan insan kaynağının Bankamıza kazandırılarak, personel ihtiyacının hızlı bir şekilde karşılanması için farklı unvan gruplarında 2.031 çalışanın istihdam edilmesi sağlanmıştır.
İstihdamın bölgesel alımlarla da sağlanmaya başlandığı 2011 yılında, Bankamızın gelecekteki hedeflerine etkin bir biçimde ulaşabilmesini teminen, kurumdaki değişim ihtiyacı da öngörülmek suretiyle yeterli miktarda ve kalitede alım yapmak, elemanların uygun alanlarda çalışmalarını sağlamak amacıyla çalışmalar yürütülmektedir. Bu doğrultuda; işe alımlarda, başvurulan pozisyona göre değişiklik gösteren psikometrik ölçüm araçlarının yanı sıra işle doğrudan ilintili ve gözlemlenebilir davranışların değerlendirilmesine yönelik yetkinlik bazlı mülakatlar veya Değerlendirme Merkezi uygulamaları ile adayların İş Bankası’na ve ilgili pozisyona uygunluklarına ilişkin objektif karar alımları desteklenmiştir.
İş Bankası’nda eğitim faaliyetleri kurumsal hedeflerle uyumlu ve diğer İnsan Kaynakları uygulamalarını tamamlayıcı nitelikte tasarlanarak hayata geçirilmektedir. Bu kapsamda, işe başlayan çalışanlar görevlerinin gereklilikleri doğrultusunda özelleştirilmiş “Kariyerime Başlarken Eğitimi”ni tamamlayarak iş hayatına başlamaktadır. Önceki yıllarda “Satış Akademisi” çatısı altında biriktirilen deneyim, operasyon kulvarına taşınmış; satış eğitimleri ve kapsamı zenginleştirilen operasyon eğitimleri, “Bankacılık Akademisi” (BAK) çatısı altında birleştirilerek, “BAK Satış” ve “BAK Operasyon” adları altında markalaştırılmıştır. Yöneticiliğe hazırlanan çalışanlar ve yöneticiler için, yeni unvan ve görevlerinde ihtiyaç duyacakları bilgi ve becerilerin kazandırılması amacıyla teknik ve kişisel gelişim programları düzenlenmektedir.
İş Bankası’nda göreve yeni başlayan çalışanlar öncelikli olmak üzere; tüm çalışanların performansını geliştirmeye yönelik eğitim ve iletişim faaliyetlerine önem verilirken, Banka’nın hedef ve stratejilerine ulaşılmasına katkı sağlayacak çalışan davranışlarına ve aktivitelere odaklanarak performansı yönetmeyi ve yükseltmeyi hedefleyen Performans Yönetimi uygulamalarını hayata geçirmeye ilişkin çalışmalara devam edilmiştir.
Şubelerde ve Genel Müdürlük Birimlerinde görev yapan yöneticilere ve yönetici adayı çalışanlara yılda bir kez yönetici primi ödemesi yapılmaktadır. Yönetici primi ödemelerinin çalışanların performansı yanı sıra İş Bankası’nın uzun vadeli stratejisi ve üstlenilen riskle uyumlu olması gözetilmektedir.
Yenilikçi performans yönetimi uygulamalarının hayata geçirilmesi ve çalışan performansı ile kurumsal performans arasındaki bağın somutlaştırılması yönündeki çalışmalar sürdürülmektedir. Bu kapsamda yöneticilerin, yönetim ve liderlik performanslarının kendilerine bağlı çalışanlar tarafından nasıl algılandığının belirlenmesi ve İnsan Kaynakları Uygulamalarından duyulan memnuniyetin ölçülmesi amacıyla, 2010 yıl sonunda İş Bankası geneline uygulanan ve çıktıları 2011 yılında alınan, Çalışma Yaşamını Değerlendirme Araştırması’nın sonuçları tüm çalışanlar ile paylaşılmış, çalışanların yöneticilere ilişkin değerlendirmeleri ilgili yöneticilere, gelişimlerine rehberlik etmesi amacıyla bireysel olarak iletilmiştir.
Anketin İnsan Kaynakları Uygulamalarına ilişkin sonuçlarında saptanan iyileştirme alanlarının altında yatan kök nedenlerin irdelenerek temelleri gerçek nedenlere dayalı etkin aksiyon planlarının oluşturulması ve bu planların hayata geçirilmesi yoluyla İnsan Kaynakları Uygulamalarının çalışanlarımızı daha fazla memnun edecek bir seviyeye taşınması amacıyla farklı unvan gruplarındaki çalışanlarımız ile odak grup çalışması yapılmıştır. Söz konusu çalışma neticesinde çalışanlarımızın motivasyonunu ve iş performansını olumsuz yönde etkileyen fırsat alanları tespit edilerek, gerekli aksiyon planlaması yapılmıştır.
Aralık 2011’de, Çalışma Yaşamını Değerlendirme Araştırması kapsamında; çalışanlarımızın Bankamıza olan bağlılığı ve İnsan Kaynakları Uygulamalarından duydukları memnuniyetin ölçümlenmesinin yanı sıra, yöneticilerimiz kendilerine bağlı çalışanlar tarafından, İş Bankası yöneticilerinden beklenen ortak özellikler doğrultusunda değerlendirilmiştir.
Uzun süreli çalışma hayatı dikkate alınarak, çalışanların bağlılığını ve motivasyonunu olumlu yönde etkileyecek çözümlerin üretilmesi amacıyla başlatılan çalışmalar kapsamında; İş Bankası’nda yeni göreve başlayan çalışanların adaptasyon sürecine destek olmak amacıyla başlatılan İşe Merhaba Programı uygulamaya sokulmuştur. Söz konusu program kapsamında “isemerhaba.isbank” web sitesi hazırlanmış olup; eğitim döneminde eğitim danışmanları, çalışma döneminde ise Takım Arkadaşları aracılığı ile işe yeni alınan çalışanların uyum süreci desteklenmektedir. Ayrıca işe yeni başlayan çalışanların uyum sürecini hızlandırmak amacıyla belirlenen unvan grupları için gelişim rehberliği yapılmaya başlanmıştır.
Öte yandan, İş Bankası’nın “Tercih Edilen İşveren” konumunu güçlendirmek ve nitelikli iş gücünün sağladığı rekabet üstünlüğünü sürdürerek potansiyel adaylar nezdinde, tercih edilen işveren marka imajını yükseltmek amacıyla; 2011 yılında üniversite öğrencilerine yönelik staj programı hayata geçirilmiştir. Bu kapsamda 224 üniversite öğrencisi İş Bankası bünyesinde şube ve Genel Müdürlük birimlerinde staj yapmıştır.
Bankamız strateji ve sürdürülebilir hedeflerini destekleyen, sorunsuz ve kârlı büyümeye katkı sağlayan bir insan kaynakları organizasyonu için insan kaynakları süreçlerinin daha hızlı ve etkin işlemesini sağlayan, çalışan katılımını arttıran yeni İnsan Kaynakları Bilgi Sistemi alt yapısına geçiş 2011 Haziran ayında tamamlanmıştır. Yeni alt yapı ile birlikte insan kaynağı verisini kullanan sistemlerin entegre çalışması, verinin ilgili taraflarca görüntülenebilmesi ve son kullanıcılar tarafından sağlıklı raporlanabilmesi, karar mekanizmalarını destekleyen güncel ve doğru bilgiye erişim sağlanmıştır.
2012 yılında, işgücü verimliliğini artırmaya ve Bankamızın Sürdürülebilir Kârlı Büyüme stratejisini desteklemeye yönelik iş ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla insan kaynakları alanında gerekli geliştirme ve iyileştirme çalışmalarına devam edilecektir.
Bu kapsamda insan kaynağının bağlılığını, motivasyonunu ve verimliliğini artırmak için mevcut çalışmalar en iyi uygulamalarla desteklenerek sürdürülecektir.
Yeni şube açılışlarının yanı sıra, kurum içi yükselmeler ile işlem hacimlerindeki gelişim ve işten ayrılmalar nedeniyle doğacak işgücü ihtiyacı kapsamında 2012 yılında personel alımları ihtiyatlı ve seçici bir yaklaşımla sürdürülecektir.
2012 yılında, eğitim faaliyetlerinin İş Bankası’nın stratejileri ile uyumlu bir anlayış içinde, çalışanlara alternatif öğrenme ve paylaşım ortamları sunularak yürütülmesi hedeflenmektedir. Bu çerçevede sosyal öğrenme yöntemlerinden (wiki ve blog sayfaları, videolar, simülasyonlar, deneyim paylaşımları vb) yararlanılarak öğrenme etkinliğinin, kişisel ve kurumsal yaşamın doğal ve ayrılmaz bir parçası haline getirilmesi amaçlanmaktadır.
2011 yıl sonunda Banka genelinde uygulanan “Çalışma Yaşamını Değerlendirme Araştırması” sonuçlarının değerlendirilerek tespit edilen iyileştirme ve geliştirme alanlarında ihtiyaç duyulan aksiyonların 2012 yılında alınması öngörülmektedir.